Ma gandesc ca ar fi poate util sa punem aici diferite povestiri din calatoriile pe care le facem. In special chestii utile, practice (preturi, hoteluri, șpăgi etc.). Cred ca cel mai utile ar fi povestile din calatoriile cu masina si trenul, ca la avion e simplu; nu am decat un sfat: nu aruncati cotorul biletului de imbarcare, ala cu locul, pana nu va vedeti bagajul intreg. Daca se pierde (ceea ce se cam intampla, in special la cursele cu escala / din mai multe bucati), o sa aveti nevoie de biletul acela.
Incep eu.
Am avut de facut un drum pana in Skopje, si e mult mai simplu cu masina, decat cu trenul. Nu sunt curse directe cu avionul nici macar pana la Belgrad. Am plecat din Slatina, iar distanta pana la Skopje e de 515 km. Am luat-o pe unde mi-a zis MioMap, adica Calafat, apoi traversat o mica bucata din Bulgaria, Zajecar (Serbia), Nis, Skopje. De curand au aparut harti detaliate si pentru Serbia, nu inca si pentru Macedonia. Nu a avut nici o greseala traseul sugerat de Mio, iar in Skopje am nimerit la vreo 20 de metri de hotel, doar urmand indicatoarele.
Costuri:
- carte verde pentru orice tara din afara Europei: 10 eur.
- traversarea Dunarii Calafat-Vidin: 80 ron/masina, plus 10 ron de persoana; plus 20 ron pentru “utilizarea cailor rutiere portuare” - o mizerie de taxa, probabil ilegala.
- la bulgari: 3 eur/persoana taxa de tranzit; 5 eur “rovigneta” pentru 7 zile
- la sarbi: cativa eur taxa de autostrda (platita pe autostrada)
- la macedoneni: cam 1 eur taxa de autostrada (platita pe autostrada)
- traversarea Dunarii Vidin-Calafat: 29 eur (masina cu 2 persoane); plus jegul ala de 20 ron pentru ca mergi 10 metri prin portul lor de cacao.
Cea mai complicata parte e cu Dunarea. Am dat telefon inainte sa plec si mi s-a spus ca bacul e non-stop (inclusiv noaptea; am simtit ca trebuie sa intreb si asta). La dus a fost relativ OK, a durat cam o ora si ceva cu totul; numai bine sa mai faci o pauza, sa papi etc. La intoarcere insa am ajuns la 2 noaptea la Vidin si am traversat la 7 jumate. Intre timp am dat telefoane (e retea romaneasca) la vama Calafat, la Navrom, la mama ma-sii. Evident ca dadeau vina pe bulgari, dar bacul care a venit dimineata sa ne ia a fost romanesc. Zilele astea o sa trag niste reclamatii, ca prea sunt idioti.
Drumurile sunt bune, marcate bine, cam ca la noi sau chiar mai bine. Nu am vazut marcaje majore doar in chilirice pe nicaieri.
Timp: la dus, pe zi, cam 9 ore jumatate (cu tot cu traversarea cu bacul si cu o ora prin Craiova). La intors, daca nu era povestea cu bacul, faceam cam 8 ore.
Date tehnice: 1049 km (cu tot cu ceva fâțăială prin Skopje), consum mediu 7%, viteza medie 55 km/h.
Benzina fara plumb e cam 1,1 - 1,2 eur si la sarbi si la macedoneni. Ii spune ceva cu “bez….” (bez = fara), dar inteleg toti de bleifrei.
Hotel in Skopje: Square Hotel, chiar in piata centrala. Ceea ce e perfect, pentru ca e o piata pietonala, deci e liniste, in mijlocul orasului. Pret: 25 eur/persoana, dar asta e un pret special pentru organizatia mea, nu stiu cat ar fi cel normal.
Mi-a luat mult sa gasesc muzeul lor principal, nu prea le au p-astea. Pana la urma l-am gasit, e in pertea veche, musulmana, si ai ce vedea: arta neolotica, greceasca (hellenistic art, ca nu ii suporta pe greci!) si icoane. Mi-au placut in special icoanele: superbe, cele mai frumoase pe care le-am vazut vreodata. Din secolele XI - XIX. Pentru prima data am vazut aura sfintilor reprezentata ca o sfera, nu doar ca un cerc. Eram singurul din muzeu, au aprins lumina pentru mine… Icoanele nu am putut sa le fotografiez, era interzis.
Pentru ceva poze, cine vrea http://www.alte.ro, apoi Photos, apoi Skopje 2008.
Funny: noaptea, printr-un orasel pustiu din Serbia, ma depaseste un bemveu de-al lor, avea mai mult de 100 la ora, trecand peste ‘jdemii de linii continue. Ceva mai incolo, politia, face semn de oprire. Zic: “he, he, il opreste pe asta”. De unde, pe mine m-a oprit; avea radar d-ala portabil, cica aveam 70 la ora (limita in orase e 60). I-am spus ca “de acord, dar sper ca l-ai vazut pe ala din fata, care a trecut ca bolidul pe langa mine”. Sta omu’ un pic sa se gandeasca si sa-si caute cuvintele (in engleza) si-mi spune: “Then, sir, you can continue your trip”. M-a amuzat copios, in special acel “then”.
Alta faza misto: la noi, dupa Calafat, rasarea soarele, fuioare de ceata, drum pustiu. Pe sensul opus vine o caruta, sau cum sa-i spun: pe un “sasiu” de caruta era pusa o caroserie de Volga veche, neagra evident; si curata!. Doi oameni inauntru , un cal tragea, molcom, toata povestea asta. Cireasa de pe tort: farurile mergeau! Tare rau imi pare acum ca n-am facut drum intors, sa-i fac niste poze, dar eram plin de draci dupa povestea cu trecutul Dunarii si obosit.
Am avut și eu experiența macedoneană în septembrie, pentru prima oară am fost acolo, am făcut un traseu frumos, Macedonia este de o sălbăticie superbă, dar sudul, Ohrid, este chiar frumos. Și ieftin, păcat că e cam departe, dar…
De la noi, ai practic două trasee de urmat, de fapt din Bulgaria:
- unul mai sudic, prin Sofia-Blagoevgrad (orășel universitar, cochet) apoi spre vest spre Delčevo-Štip-Bitola (musai de oprit să vedeți Heraclea antică)-Ohrid. Ohrid este ceva de vis.
- unul mai nordic, de la Sofia spre vest spre Skopje.
Noi am luat-o la dus pe cel sudic, apoi de la Ohrid prin vestul Macedoniei spre Skopje, traversînd iar un peisaj sălbatic, iar de la Skopje am luat-o spre Sofia, unde am înnoptat, deci ne-am întors pe al doilea traseu.
În Macedonia de văzut, mai ales, sudul: Bitola, Ohrid, Sf. Naum, Struga (ăsta e oraș albanez).
Traseul prin Serbia merge pe autostradă și merită dacă vrei să te oprești și pe acolo. Din București, cel mai bine e cum zisei. Balcanii au un farmec aparte.
1. Abonamentul de tren. Nu stiu daca multi stiu, dar exista abonament de tren pentru Europa (se poate cumpara in Romania de la agentia CFR de pe Brezoianu). Poate fi pe zone mici (gen tarile de jos), sau poate fi pe mai multe (cum ma avut eu), dar nu e valabil in tara de unde este cumparat. Exista reducere pentru cei sub 26 de ani, deci e bine sa calatoriti cand mai sunteti tineri.
Cat costa? Pretul lui e in euro si nu depinde de CFR (pfiu!), pentru 22 de zile pe toata Europa am dat vreo 400 si ceva de euro. In plus, mai costa taxa de rezervare loc pentru fiecare calatorie daca mergi cu trenuri rapide sau de noapte. HAHA, adica 3 euro pentru TGV de la Paris la Madrid (1000 si ceva de Km) sau 5 euro jumatate in Germania. Trenurile regionale sunt gratis (Bruxelles- Bruges de exemplu). Anumite trasee sunt acoperite doar de trenuri particulare/private si poate costa mai mult: Paris Bruxelles dus intors e 16 euro, dar Paris Londra e 300 dus intors (fata de 400 pret normal)
Experienta mea a fost ca 500 de euro + un bilet de avion de dus in vest si un bilet de avion dus intors (Paris-Londra) au acoperit complet cheltuielile de transport pentru 27 de zile de plimbat prin TOATA europa. Toata.
2. Nu exista tara in care limba semnelor sa nu te duca unde vrei tu. Engleza e de cele mai multe ori de ajuns. Orice comerciant care are IQul mai mare de 60 stie ca engleza=bani, sunt basme “vai dar francezii sunt niste nasoi ca nu vor sa inteleaga nimic”. Pana si cu cel mai muncitoresc chelner dintr-un bar de tapas muncitoresc, care n-a vorbit in viata lui un cuvant in engleza te poti intelege vorbind in engleza, el in spaniola, tu cu mainile, el cu simpatie. Desigur, poti sa ajungi sa mananci ficat de porc pe gratar cand tu vroiai o placinta, dar la 8 euro meniul care include si desert si o sticla de vin, ce mai conteaza?
3. In orice tara, dar orice tara, exista si varianta indianului/pakistanez/arab care are magazinul mai ieftin, chiar langa cel scump. Poti sa bei o cutie de bere in centrul orasului cu 1 euro sau cu 3,5. Poti sa bei un pint de bere intr-un bar cu atmosfera la 2,6 lire sau in parc cu 1. E alegerea ta.
4. Daca ai GPS si l-ai configurat cum trebuie, poti sa ajungi oriunde cu masina, repede si sigur. De cand am iesit din tara pana am intrat la loc n-am simtit nevoia sa claxonez niciodata, n-am injurat decat sporadic si mai ales pe mine. De la vama pana la Arad injurasem deja de 36 de ori.
5. Daca mergeti spre Budapesta, si aveti GPS, treceti vama pe la Turnu, nu pe la Nadlac. Zero vamesi, era ca intr-un western cu orase parasite, zero coada, pana la autostrada mergi pe drumuri pitoresti.
6. Evitati orice fel de vacanta de la agentie pentru Europa. Preturile sunt triple fata de ce ati face voi rezervari la acelasi avion, la acelasi hotel, in aceleasi conditii. In plus aveti flexibilitate completa si nici un babalâcos cu voi tot timpul.
7. Un bagaj greu in tarile civilizate il cari tu in 50% din cazuri. In rest sunt straini care considera ca e normal sa te ajute, asa cum este normal.
8. Cumparati bilete de tramvai in Cracovia! Controlorii polonezi sunt imbracati in maieuri albe, păr deasupra, trening adibas, au lanturi de aur de un deget la gat, probabil asculta manele sau echivalentul, cand afla ca esti roman te injura si iti zic ca ar trebui sa nu le mai calci prin tara, amenda e 15 euro/persoana, dar nu merita experienta, desi adunat cred ca iesi mai ieftin.
N-o sa scriu despre unde e frumos sa mergi… gasesti frumusete oriunde mergi. Nu sunt patriot, orice e mai bine decat Romania si romani.
Concediu facut dupa un impuls de genul “daca mai merg la americani, pai io as inchiria masina de la LA si as merge pana la New York”.
Primul lucru important e viza. Normal. Jurnalist fiind eu n-am avut probleme, nici prietena mea pentru ca are o afacere prospera. “Atmosfera” de la ambasada e mai buna ca acum cativa ani, dar nici acum nu tin povestile de genul “ma duc sa am grija de fratele surorii matusii unchiului tatalui meu, cazut la pat”. Daca, in schimb, faci dovada ca ai o situatie medie si nu taci ca un “mameluc” la ghiseu nu cred ca ai probleme.
A doua problema e avionul. Am zburat cu Lufthansa din motiv ca am card la ei, plus ca mi se par foarte in regula. Am cumparat biletul cu cinci luni inainte si recomand tuturor sa faca la fel. Le-am cumparat la doua saptamani dupa ce ne-am interesat prima oara si deja se scumpisera cu 200 si ceva de euro. Pret final: 870 euro/persoana.
Daca banii nu sunt o problema recomand clasa Business, care la zboruri intercontinentale se justifica pe deplin - din experienta vorbesc.
Pana sa decolezi, stim cu totii ca trebuie sa pleci din timp ca sa ajungi la Otopeni din cauza de DN1…
La nemti
Frankfurt e un vis de aeroport, cine a fost stie de ce. Foarte probabil ca va trebui sa schimbi terminalul si sa mergi cu trenul, dar nu e motiv de panica: totul e foarte clar semnalizati; e la mintea cocosului.
La americani
Prima problema, ce trebuie rezolvata inca din Romania, e masina. Pare complicat, dar e, de fapt, foarte simplu. Oferte sunt foarte multe, dar eu va recomand una: http://www.budget.com. Rezervarea se poate face fara sa ai nevoie de card de debit/credit si n-au tot felul de restrictii idioate pe care le au altii. Vei primi un email de confirmare, pe care-i bine sa-l printezi si sa-l iei cu tine.
Ca o paranteza: recomand sa va scanati si toate documentele (pasaport - inclusiv pagina cu viza, permis de conducere), dupa care sa le urcati pe un Gmail sau un cont de .mac (pardon MobileShittyMe). Nu se stie niciodata: ramai fara acte, e bine sa le poti arata cine si ce esti. Eu n-am avut probleme, dar ma gandesc ca nu strica, mai ales ca la asa o calatorie factorul “necunoscut” este cam mare.
De asemenea, va recomand sa va faceti card in dolari la o banca de la noi. Raiffeisen are cam cea mai buna oferta, si pentru ca are internet banking-ul inclus. Acest aspect e foarte important, din mai multe motive.
Daca la noi schimbi sume mari in dolari, cu siguranta vei primi multe bancnote de 100 USD. Peste Ocean nu vei fi foarte bine vazut daca ai teancuri de sutari la tine si iti vor verifica banii in fiecare magazinas si motel/hotel, pana-ti va iesi pe nas. Tocmai de aceea e bine sa folosesti si un card in dolari, emis la noi, pe care-l alimentezi cu dolari, tot la noi. Asta inseamna ca nu vei avea tot felul de comisioane si, mai important, nu-ti vor schimba banii din lei in dolari la fiecare tranzactie, moment in care, evident, pierzi.
Aici, insa, intervine faza cu internet banking-ul. Daca vei folosi card-ul, mai devreme sau mai tarziu te vei trezi cu sume retinute mai mari decat trebuie - chiar dublu sau triplu. Mai mult, sunt sanse bune ca acele sume sa ramana retinute chiar si o luna, ceea ce, normal, n-o sa-ti convina. Atunci iti cumperi cartele VoIP (de la 5 pana la 100 USD) si suni foarte frumos chiar de pe iPhone-ul tau pe care ai activat roaming-ul si rogi reprezentatul bancii sa verifice si sa deblocheze suma. Am facut asta de multe ori, dar a meritat. Aveti mare grija, pentru ca e de ajuns sa va blocheze 3-4 comercianti niste sume mai mari, dublate, si va treziti fara bani. Eu mi-am impartit banii - 50% cash, 50% card.
Buuun… Dupa aceasta paranteza, deloc scurta, sa notam ca am ajuns la Los Angeles. O fi americanii mai saraci cu duhul (sau pur si simplu mai ignoranti), dar te vor ajuta si indruma cu mare placere. Din aeroport sunt autobuze marcate clar cu numele companiei care inchiriaza masina, te urci in ele si te duc exact unde ai nevoie. Nu se pune nici un moment problema sa iei un taxi.
Ajuns la Budget, treaba o sa mearga repede. Nu uitati sa va cumparati asigurarile suplimentare si sa inchiriati sistemul de navigatie. Acesta din urma, zic eu, e obligatoriu! Ne-am descurcat de minune prin toata America, n-a dat erori (era un Garmin).
De asemenea, cumparati si un plin de benzina, care, in primul rand, va fi mai ieftin decat la benzinarii. In al doilea rand, nu veti mai fi obigati sa duceti masina cu plinul facut. Asta pe mine m-a ajutat enorm, pentru ca la plecarea din New York traficul a fost infernal si am ajuns in ultimul moment la aeroport.
Cateva cuvinte de final, legate de masina: eu am vrut ceva american, V8. Dar ei mentioneaza intotdeauna ca iti dau, de exemplu, un Ford Taurus “or similar”. Si asa ne-am pricopsit cu un Hyundai Sonata… care, in Death Valley la 60 de grade cu aerul conditionat pornit, a consumat 7,98 de litri…
Cine vrea ceva mai exotic, un Mustang, Charger sau Challenger, sa zicem, va fi surprins sa afle ca nu sunt foarte scumpe, dar sunt disponibile pe perioade scurte, deci trebuie sa fi rapid. Ca si in cazul avionului, aveti grija din nou: preturile variaza mult, de la o zi la alta.
Pana la urma, Sonata inchiriat 28 de zile, fara limita de kilometri, luat de la LAX si returnat la JFK ne-a costat 2.930 de dolari. Comparati asta cu preturile din Romania si injurati copios…
Acum ca avem masina sa vorbim de traseu. Noi am facut asa: LA/San Diego/San Francisco/Lake Tahoe/un pic de Yosemite/Las Vegas/Hoover Dam/Memphis/Chicago/Washington/New York.
Cu acest traseu am cam acoperit tot ce am vrut sa vedem, si cam tot ce merita… Va recomand mai ales San Diego si imprejurimile sale. E fabulos. Cred ca o sa mai facut un sejur, doar in San Diego.
La fel de frumos e la Graceland, si asta va spune un om care nu e fan Elvis, chiar deloc. Si, totusi, am plecat impresionat de acolo.
Las Vegas e de vazut, asa pentru impresia artistica, dar, in esenta, e o manea. Am facut o plimbare cu fata mea, de la 12 noaptea pana pe la 4 juma’ dimineata, si atatia dubiosi cati am vazut atunci pe strada n-am vazut nici in Harlem. Majoritatea beti muci, multi drogati muci si toti cu ochii pe toate femeile… deci, poate iesi cu scandal, numa’ sa te tina. Iar daca te tine, dupa aia discuti cu Politia si nu prea vrei asta…
Am jucat si la rulete si aparate, dar n-am plecat cu potul cel mare… Poate Ogica daca se duce…
Hotelurile pot varia enorm, la pret si calitate. Aici s-a ocupat fata mea, timp de jumatate de an, si a facut o lista. Ajunsi acolo ne-am luat cartele T-Mobile (un mare kkt, luati-va AT&T)
si sunam de la un hotel la altul. A mers ca unsa treaba, dar, nota bene, cu un research prealabil de 6 luni!
Va recomand doua moteluri cu mare drag:
SeaShore Motel, din Santa Monica
si Dolphin Motel din San Diego - fara fite, dar ultra-curate, cu un staff priceput si atent.
Mancare si distractie gasiti la tot pasul, daca intru in detalii nu termin in nici o luna… Vizitati neaparat Universal Studios si Gradina Zoologica din San Diego. Luati-va “front of the line pass”, e mai scump, dar merita toti banii.
O ultima atentionare: nu fiti zmei la volan. Cineva din grupul nostru a fost si va spun, nu-i combinatie… In schimb, daca toate masinile din jurul vostru merg cu 85 de mile intr-o zona de 60 nu va faceti griji: Politia nu te va opri, pentru ca se considera ca mergi cu ritmul traficului.
A, si nu va faceti permis de conducere international care costa o caruta de bani - n-aveti nevoie, e o vrajeala de kkt a celor de la ACR ca ai avea nevoie.
Poze la http://www.totalcar.ro la sectiunea “Galerii foto”, cele cu USA 2008 in fata… Tastati neaparat www.-ul in fata ca mi-e hostat de tot rahatu’ site-ul si nu merge fara.
Bafta la toti care incearca asa ceva, merita. Sistemul si mentalitatea lor e cum e, dar tara e fabuloasa.
Pana la urma, Sonata inchiriat 28 de zile, fara limita de kilometri, luat de la LAX si returnat la JFK ne-a costat 2.930 de dolari. Comparati asta cu preturile din Romania si injurati copios…
esti sigur ca nu puteai cumpara o masina pe care o puteai abandona in parcare? la 800$ am luat un pontiac, nu inchiriat, a fost cumparat de un prieten cubanez al prietenilor mei, mi l-au adus la aeroport si gata. rablament pe care l-am dus de doua ori sa vada estul si vestul coastelor. plus benzina… si am fost si-n valea mortii si in mortii ma-si daca am simtit caldura in masina. cit a cosumat? cui ii pasa? am abandonat-o linga aeroport c-o paguba totala de 1400 $, la jumatate de sonata ta!!!!
Mda, e prost forumul asta, am pus un link url encoded si totusi s-a oprit la primul space din link, restul a disparut.
Aici: http://seriesofphotos.imagin.ro