Bateriile sunt o mare problemă încă, și cererea mare de baterii nu e la laptopuri, ci la vehicule electrice (care dacă ar ajunge să aibă autonomie comparabilă cu cea dată de un rezervor plin de benzină, ar provoca un mare boom economic). Tehnologia acumulatorilor a evoluat relativ puțin în 10 ani; de la Ni-MH și Ni-Cd încoace (adică acumulatoarele alea ce țineau puțin și aveau efect de memorie), singura revoluție majoră a fost apariția bateriilor litiu-ion (care nu mai prezintă efectul de memorie, dar tot se uzează în timp, indiferent dacă sunt sau nu utilizate). Ultima tehnologie, litiu-polimer, nu au adus nici o îmbunătățire majoră față de litiu-ion; prezintă doar avantajul că bateriile pot fi modelate în forme mai deosebite, și nu mai trebuie să fie paralelipipedice.
Așa, revenind la baterii… laptopurile recente vin cu acumulatori litiu-ion sau litiu-polimer, și multe din sfaturile vechi, care se aplicau la bateriile cu nichel, NU se mai aplică la cele litiu-ion. Nu mai ascultați vânzătorii de telefoane mobile care recomandă polologhia aia cu “neapărat primele 3 încărcări să fie complete”, “lăsați telefonul la încărcat 24h minim prima oară” și așa mai departe, că lor nu le face nimeni training când se schimbă tehnologia
Deci, pentru acumulatorii pe litiu:
- acumulatorul va atinge performanțele maxime după 3-5 cicluri de încărcare completă
- lăsarea “la încărcat” după ce electronica dispozitivului de încărcare a semnalat că a terminat este inutilă (curentul de încărcare este tăiat când încărcarea e completă; există o excepție, și anume încărcătoarele cu funcție de menținere, destinate a ține o baterie în stare bună pentru perioade lungi de timp - săptămâni, luni întregi, dar nu prea se aplică la acumulatorii de laptopuri)
- nu se lasă acumulatorul să se descarce complet
- se PUNE LA TREABĂ
un acumulator pe bază de litiu se uzează în timp indiferent că este utilizat sau stă pe raft (zice-se că rezistă la 300-400 cicluri de descărcare/încărcare completă, sau 2-3 ani)
Tehnologia de care zice Nevrozel se referă la o chestie foarte deșteaptă, care e studiată tot pentru vehicule electrice: pila cu combustie. Mai exact: problema cu acumulatorii clasici (mai ales la un vehicul electric) este volumul și greutatea lor, precum și faptul că nu se pot încărca repede (încărcarea unei baterii de câteva zeci de KW necesită 4-5 ore la curenți destul de mari, chestie enervantă rău dacă te gândești cum umpli rezervorul cu benzină într-un minut și poți pleca imediat mai departe). Pila cu combustie e o combinație între acumulatorii clasici și “alimentarea cu combustibil”: pila “arde” combustibil (de obicei, metanol), iar produșii de combustie sunt hidrogenul și oxigenul; procesul emite 0% substanțe poluante, căci rezultă curent electric și ... apă
iar metanolul se poate produce într-un mod curat, spre deosebire de combustibilii fosili clasici. La consumul unui laptop de generație nouă, metanolul dintr-o sticlă de 0,5 litri ar însemna zeci de ore bune de funcționare.
Din păcate, mai va până o să vedem așa tehnologii în utilizare pe scară largă, și soluția rămâne fie “eterna căutare a prizei”, fie o a doua (a treia) baterie de rezervă în geantă, gata încărcată (soluția cea mai practică, ținând cont cât de hot-swap sunt bateriile la laptopurile Apple).