Scurta mea poveste in lumea developmentului pe iPhone se poate rezuma astfel:
Inceputul
M-am decis anul trecut prin toamna sa fac aplicatii pentru iPhone. Eram deja uimit de succesul uimitor al aplicatiilor gen Trism, Bejewled, etc. si socotind ca asa ceva nu e chiar imposibil de facut am trecut la fapte. Traiesc intr-un mediu in care respir tehnologii Microsoft si drumul invatarii noi platforme s-a dovedit la inceput foarte anevoios. Am cumparat o carte de pe amazon si am inceput sa citesc. Am citit, am citit si am rascitit dar nu am facut nimic practic. Dupa o luna m-am decis sa deschid pentru prima data Xcode si am incercat sa aplic ce invatasem. Inca o data m-am lovit de un mediu de dezvoltare diferit de ce eram obisnuit dar asta nu m-a facut totusi sa renunt. Dupa cateva zile prima aplicatie HELLO WORLD avea sa apara. De aici pana la ideea unui joc nu mai era decat un pas.
Creatia
Cu o sete inexplicabila am inceput sa codez la acest joc si facand un efort deosebit cateva zile la rand am reusit sa-l aduc intr-o forma apropiata de ceea ce este el azi. Cu totul dezvoltarea lui a durat vreo doua saptamani. Am avut bucuria de a vedea satisfactia catorva prieteni cand il jucau pe telefon, bucurie ce m-a impulsionat sa-l aduc pe AppStore.
Asteptarea
Procesul de inscriere ca dezvoltator pentru iPhone este unul anevoios. Am asteptat doua saptamani sa fiu acceptat in programul de dezvoltator autorizat. Conditiile de inscriere pentru dezvoltatorii din tarile precum Romania sunt foarte dubioase dar intr-un final ajungi sa te bucuri cand ai certificatul instalat pe calculator si sa uiti de toate neajunsurile de pe parcurs. Urmeaza o asteptare de o saptamana pentru revizuirea aplicatiei si o alta saptamana pana ce contractul de dezvoltator intra in efect. Una peste alta, am asteptat incepand de pe 3 ianuarie pana azi, 6 februarie formalitatile ce tin publicarea in AppStore.
Finalitatea
Am aflat azi ca jocul meu este in AppStore in final si am reusit sa vad finalitatea dorintei mele de anul trecut. E un sentiment tare misto si am simtit nevoie sa-l pun intr-un post pe forumul asta. Nu stiu de ce dar am facut-o. Pentru cei care vor sa vada ce a iesit am doua linkuri la dispozitie:
Chiar vorbeam cu cineva azi despre dezvoltarea unei aplicatii in RO. I-am zis ca in range-ul de 1-2$, o sa cumpar orice aplicatie facuta de un roman, daca are un minim de farama de graunte de “interesant”.
Felicitari! O incerc acum.
P.S. O pun in stire pe prima pagina a sitului, mai zi-ne din cand in cand cate un cuvant despre viata un developer de aplicatii iPhone in Ro. Eu unul sunt foarte interesat de info de cumparatori ( de unde sunt? cati sunt?), cum functioneaza AppStore-ul pentru un developer, merita timpul investit, daca s-ar apuca cineva sa scrie o aplicatie ce sfaturi i-ai da, si tot asa.
P.S.S. Daca vrei, dupa 2-3 saptamani (sa te dumiresti si tu), da un email la admin punct macuser la gmail si poate aranjam un interviu pentru sectiunea de interviuri. Ce zici? Cred ca si ceilati admini si alti macuseri ar fi interesati.
O sa pun maine aici cateva date din rapoartele de pe prima zi. Ar trebui sa fie disponibile mereu a doua zi dupa ora 11.00. O sa vedem atunci de unde si cati oameni au cumparat aplicatia.
Desprea partea cu intrebarile, raspund la eventuale intrebari fara nicio problema. Procesul de inscriere e descurajant intial dar ulterior se limpezeste totul. As fi mai mult decat incantat sa raspund si unui interviu pentru macuser. Pe tot timpul asta am fost si eu ajutat tot de un tip de pe forum (RFM) care a postat o aplicatie cu ceva vreme inaintea mea si mi-a dat tot felul de sugestii si indicatii.
Eu am avut ceva probleme ca m-a delogat la link din Store Uk, nu mi-a luat parola pe Ro, nici n-a vrut sa treaca la loc, a trebuit sa-l caut manual dupa nume si sa-l cumpar (UK store).
Cum scriam, imi place la nebunie combinatia de bejeweled si puzzle-ul cu numere al copilariei. M-am jucat cu ala sute de ore. Practic nu exista dead end-uri, dar mi se pare un pic cam scurt timpul… e adevarat ca nu m-am concentrat mult, dar arata si rspunde bine. Poate fi o completa „pierdere de timp” ca Frenzic.
P.S. S-a facut si stickie.
[ Modificat: 07 Februarie 2009 06:44 AM de Administrator ]
Apropos! Anul trecut si anul asta m-am intalnit personal cu autorul FRENZIC in Austria. E un super tip si am colaborat impreuna inainte de SDK pentru a face FRENZIC sa ruleze in Safari. A fost cel mai jucat webapp pe vremea aia. Am fost super mandru sa-mi vad aplicatia ruland in browser intr-un keynote Apple despre iPhone.
Felicitari Robert!! Succes in continuare! Si pe mine ma bate gandul sa ma apuc sa scriu dar nu prea am timp in perioada asta pana la vacanta de vara. Stiu programare C/C++, si ma gandeam sa vad cum e Cocoa(Touch) Imi spui si mie te rog ce carte mai exact ai cumparat de pe Amazon? Sunt o gramada si nu stiu ce sa aleg.
Sper ca nu consideri ca vreau sa-ti fac concurenta. Adica, nu e concurenta daca eu fac o aplicatie din alta categorie, nu?:)
Cartea se numeste “Cocoa(R) Programming for Mac(R) OS X (3rd Edition)” si o poti gasi aici: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0321503619/bignerdranch-20 . Nu este exact despre programarea pe iPhone ci despre realizarea de desktop apps. Este un bun punct de plecare pentru orice novice zic eu.
a aparut saptamana asta o carte despre iPhone SDK, o gasiti tot pe amazon.com
later edit: arata bine, nu am incercat inca aplicatia poate sunt “cheapskate”, ma intrebam daca nu poti face si o varianta LITE, gratis, ca un fel de demo, te-ar ajuta sa urci in clasament, sa capeti vizibilitate…
[ Modificat: 07 Februarie 2009 08:56 AM de Go2Mars ]