Faina treaba cu filmele.
Nu stiu ce va plingeti de eq-u ala. Oricum ar trabui lasat pe off, nu face nimic bun.
Ai vreun EQ hardware, probabil?
Nu am un eq hardware, am citeva eq-uri software remarcabile, insa, in opinia mea, o piesa terminata (exceptie facand, in general, productiile romanesti) ii egalizata de ingineri cu urechi si scule mult mai bune decit un user de iTunes (un eq de mastering poate costa in jur de 5000 de euro de ex).
Cel mai intelept lucru, pt a asculta muzica in conformitate cu intentia artistului si a producatorului, ar fi sa nu te mai atingi, cu astfel de scule de mana a septea, de muzica respectiva, care nu au in nici un caz cum sa imbunatateasca ceva.
Intotdeauna am fost prost surprins de cit de rau poate sa sune muzica cu Winamp, datorita faptului ca userii fac cele mai aberante setari pe eq-u respectiv. Intotdeauna, fara exceptie, muzica suna cel mai bine fara eq.
In plus, exista un prag digital, 0dBFS, care majoritatea pieselor masterizate il ating frecvent. Orice ridicare a vreunei benzi de frecvente presupune depasirea acestui prag (= distorsiune digitala, ceva care suna mai urit decit orice altceva) iar programelele estea de ascultat muzica au te miri ce limiter-e sau compresoare de doi lei ca sa impiedice depasirea lui 0dB. Nu mai are rost sa va zic cit de mult dauneaza muzicii treaba asta.
Ii hilar, ca dupa ce o muzica ii produsa cu scule de zeci de mii de euro, sa vii tu useru de iTunes si sa nenorocesti tot.
Cea mai buna chestie ii sa urmaresti sa ai un sistem de ascultare cit mai bun (speaker-e bune, plasate intr-un triunghi echilateral cu ascultatoru, nu unu in tavan si altu sub dulap) pt a te bucura de muzica, nu chestii de genu asta.
Scuze pt devierea de la subiect.
Treaba cu egalizatorul e foarte subiectivă. Degeaba masterizează ăia piesele în studio, dacă lumea le ascultă în final pe mii de sisteme audio diferite, unele foarte bune, iar altele - multe - foarte proaste. Şi în final e vorba de preferinţele fiecăruia, nu de cum vrea compozitorul să sune.
Nu-i asa.
In primu rand eq-u nu-i o chestie subiectiva, ci una obiectiva. Aspectarea proasta a anumitor frecvente intr-o piesa nu are cum sa fie subiectiva. Ingineru de mastering identifica aceste probleme si le rezolva. In final, piesa suna “la standard” avand toate frecventele frumos aspectate. De asemenea, experienta inginerului de mastering ii permite ca sa intuiasca cum va suna muzica respectiva pe multitudinea de sisteme audio “de afara”, tratand materialul muzical in asa fel incat sa sune optim pe orice sistem. Baietii astia nu-s de ieri de azi pe-aicea
Subiectiv poate fi gustu meu ca user de Winamp, sa nenorocesc inaltele sau joasele la orice ascult, in contextu in care oricum, muzica aia nu mai are nevoie de nici un fel de tratament. Dar asta ii o problema de educatie si de bun gust in opinia mea.
Evident că eu mă refeream la subiectivitatea ascultătorului, pentru că eu sunt un ascultător. Dar îţi pot da şi un exemplu de “subiectivitate” a lanţului de producţie: albumul “Californication” al celor de la Red Hot Chilli Peppers a fost masterizat - după părerea mea - de-a dreptul jegos. Mi-au trecut prin mână trei CD-uri originale: toate sunau oribil, având distorsiuni evidente la multe pasaje. A cui o fi fost vina? A inginerilor de sunet? A celor care au făcut matriţa CD? A companiei care a multiplicat acele CD-uri? Hmm, poate că autorii au vrut ca acel CD să sune distorsionat - ei bine, mie nu mi-a plăcut deloc acest lucru.
Asta vreau să spun: în lanţul audio intervin N variabile, şi este imposibil ca cineva să le poată lua în calcul pe toate. Boxele mele Genius de la PC nu prea aveau bass deloc, şi asta nu din cauza difuzoarelor sau a incintei acustice, ci probabil din cauza unor circuite electronice de preamplificare, amplificare sau corecţie, proiectate aiurea. Egalizatorul software îmi permitea să corectez această deficienţă: măream bass-ul şi se auzea OK. “OK” după criteriile mele, nu ale producătorului, nu ale altei persoane, nu ale lui Anthony Kiedis de la RHCP.
Nu stiu despre albumu cu pricina, nu prea ascult asa ceva.
Ceea ce stiu ii ca, in general, distorsiunile nedorite nu apar la mastering (inclusiv multiplicare etc) ci la recording si/sau mixing. Ingineru de mastering nu prea are ce sa le faca, is cele mai rele chestii cu care te poti confrunta in meseria asta.
Pe de alta parte, dupa cum am zis, exista un prag digital de 0dBFS. Orice egalizare ulterioara face ca acest prag sa fie depasit, ceea ce duce la niste nacazuri si mai mari ca inainte, negresit.
Bine ar fi ca lumea sa sa orienteze spre cumpararea unor speakere de calitate inainte de orice alceva.
Acu’, daca ii permiteti unui amator sa se bage-n vorba… Un disc bun se aude bine pe scule exceptionale. Pe sistemele noastere deciteva zeci sau sute de euroi, lucrurile nu stau chiar asa. Curba audibilului e cam asa: cel mai bine auzim sunete cu frecvente intre 500 si 2000 de Hz. Astea sint si bine redate de scule. Dupa aia, trebuie sa impingi sunetul ca sa-i dai un aspect rotund, plin, pregnant. Sigur ca mamelucii cu winamp sau chiar cu egalizoare harware imping butoanele la maximum, dar existenta unor presetari e o chestie calculata. De aceea, ascult clasica cu clasica, rock, hard sau metal cu rok, pian cu pian si asa mai departe. Nu imping din soft decibelii peste zero cu mult. Dar, in ceea ce priveste inaltele, acolo sint foarte pretentios. Sunetul treebuie sa aiba stralucire, altfel basul e jegos. Daca nu auzi trianglul sau periile, degeaba. Ei fara EQ, e mai greu.
Sigur, e mai artificial, dar exista pentru orice si un compromis acceptabil.
Frecventele intre 500 si 2000 is mediile, zona vocii umane, si sigur ca asta o auzim tata viata, spre deosebire de inalte, pe care odata cu virsta incepem sa nu le mai auzim ingrijorator de repede. Chiar as da un exemplu, in directia asta, Klaus Schulze, care isi mixeaza si masterizeaza singur muzica, are vreo 60 de ani si, recent si-o remasterizat albumele din anii 70. Dorind, probabil sa compenseze deficienta fizica, specifica varstei, le-o masterizat in asa fel incat sa auda inaltele, ceea ce o dus la o prezenta excesiva a inalteolr in final.
Pe de alta parte am constatat, contrar celor spuse de iaru, ca sculele de consumer, rar redau bine mediile, intotdeauna ele fiind foarte slab prezentate, in timp ce joasele si inaltele fiind excesiv scoase in evidenta, intr-o desarta dorinta de a impresiona cumparatorul “ca uite ca bas are sistemu” etc. La asta mai vine si egalizatoru playerului si strica ceea ce mai ramasese de stricat si uite-n ce conditii ieste receptata productia muzicala. Foarte putine speakere care am avut ocazia sa le testez pt prietenii care ma rugau sa merg cu iei la cumparaturi ca sa-si aleaga niste speakere bune, redau cit de cit rezonabil mediile.
pana cand Apple va remedia bugurile din iTune 7 incercati SRS iWOW
are o interfata win cam de cacao da isi face treaba
tre sa-l incerc si pe statie !!!
sunt tare curios
nu inteleg ceva, poate s-a mai vorbit. selectez mai multe melodii si fac drag la artwork. lucreaza ce lucreaza si ma mai si deranjeaza dar in final nu apare nici o poza nicaieri. trebuie la fiecare in parte :(
nu inteleg ceva, poate s-a mai vorbit. selectez mai multe melodii si fac drag la artwork. lucreaza ce lucreaza si ma mai si deranjeaza dar in final nu apare nici o poza nicaieri. trebuie la fiecare in parte :(
Selecteaza toate melodiile -> get info -> info tab -> drag artwork -> OK
nu inteleg ceva, poate s-a mai vorbit. selectez mai multe melodii si fac drag la artwork. lucreaza ce lucreaza si ma mai si deranjeaza dar in final nu apare nici o poza nicaieri. trebuie la fiecare in parte :(