dacuBurebista - 08 August 2012 06:14 AM
setarea implicită (și logică) a dimensiunii paginii, începe din colțul din stânga-sus
asta e direcția de scriere, de citire, de măsurare etc…
Dacă Illustratorul era procesor de text, unde direcția de scriere e un factor foarte important, ar fi fost logic… dar în rest, direcția de măsurare în mintea tuturor merge pe sistemul cartezian.
dacuBurebista - 08 August 2012 06:14 AM
dacă dorești să lucrezi tehnic, cu originea axelor în stânga-jos, e suficient ca atunci când deschizi documentul, să muți manual originea riglelor în punctul respectiv
Plasarea originii XY în stânga-jos nu face lucrul cu coordonatele mai logic, ba dimpotrivă: obiectelor de pe pagină le mai plasează și un minus în față. Ca să fie clar și (mai) exact, să descriu ambele situații:
1. Dacă lași originea riglelor la locul lor, în stânga-sus, unde Illustratorul le are implicit, ca să muți un obiect aflat pe pagină mai sus de unde este cu 20 mm, tre’ să scazi 20 de mm din numărul coordonatei Y, nu să adaugi.
2. Dacă muți originea riglelor în stânga-jos, lucrurile devin un pic și mai ilogice: ca să muți un obiect aflat pe pagină mai sus de unde este cu 20 mm, tre’ să scazi 20 de mm din numărul coordonatei Y, ce e acum cu minus (deși pagina e deasupra originii XY!), nu să adaugi.
Nicăieri și nicicum nu mi se pare logic ca pentru a muta un obiect mai sus, să trebuiască să scazi din poziția pe axa Y, nu să adaugi. Programele CAD și de modelare 3D cum credeți că lucrează? Sau Corel Draw – să mă scuze unii că-l menționez. Sau Inkscape.
Dar din păcate, așa e conceput Illustratorul (și InDesign, și QuarkXPress la fel), și n-ai ce le face – treaba asta nu poate fi schimbată din Preferințe. Să ne bucurăm că măcar pe axa X lucrurile-s logice
dacuBurebista - 08 August 2012 06:14 AM
setarea implicită (stinga-sus) a fost aleasă din cauza numarului mult mai mare de utilizatori “fără nevoi speciale” 
Subestimezi numărul de utilizatori ce măsoară ceea ce desenează, deci constant se împiedică de treburile astea ilogice (că-s două chestii ilogice, cred că e clar).
.ral:cr - 08 August 2012 08:20 AM
Nu exista corect sau gresit, eu am lucrat intotdeauna cu Y indreptat in jos in flash, si asa mi se pare normal in computere pt ca ecranul este randat de sus in jos.
Open GL este invers.
Așa cum există “intuitiv” și “neintuitiv”, sau “logic” și “ilogic”, și “convenabil” sau “neconvenabil”, există și “corect” sau “greșit”.
Din cele spuse de tine înțeleg că, deși era logic ca lucrurile să fi mers pe sistemul cartezian știut de toți din gimnaziu, tu “te-ai dat” după computer. Consideri că e mai convenabil ca utilizatorul să se adapteze uneltei?