Illustrator CS6 - axele x si y
  [ Ignoră ]
Avatar
RankRank
Jr. Member
Din: Bucuresti
Macuser din: 20.06.07

Salut,

Avem la birou urmatoarea controversa: axele x si y. Din cate tin eu minte in versiunile anterioare de illustrator valoarea y pozitiva muta obiectul selectionat in sus; acum il muta jos. Pentru mine e normal sistemul cardezian de coordonate unde valoarea pozitiva y este “sus”, sistem pe care il inveti la scoala.
Unii colegi spun ca de-abia acum, valoare pozitiva - obiect jos, e normal si ca inainte era gresit.

1. De ce a schimbat illustratorul?
2. Cum e normal?
3. Daca ai o linie de text si vrei sa o rotesti, cum o rotesti? sa citesti de jos in sus sau invers? si in ce ocazii?

p.s.: cat de rau se incing spiritele pe asemenea intrebari….

 Semnătură 

I’m a very neat monster

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 1 ]
Avatar
RankRankRankRank
Administrator
Din: bucurești
Macuser din: 11.10.05

depinde de cum stabilești punctul de referință:
- stânga jos = îl mută în sus
- stânga sus - îl mută în jos
eu stabilesc la orice nou document punctrul de referință în stânga jos
wink

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 2 ]
Avatar
RankRank
Jr. Member
Din: Bucuresti
Macuser din: 20.06.07

ba nu. tocmai am verificat, chiar daca stabilesc punctul de referinta stanga jos si introduc valoare pozitiva tot in jos o ia.
dar nelamurirea era: cum e corect?

am atasat o poza.

 Semnătură 

I’m a very neat monster

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 3 ]
Avatar
RankRankRankRank
Administrator
Din: bucurești
Macuser din: 11.10.05

hmm…
poza asta o am și eu smile
care-i poanta?

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 4 ]
Avatar
RankRankRank
Member
Din: 
Macuser din: 21.05.06

Vrea să spună că normal era ca, odată ce ai tras originea riglelor în colțul din stânga-jos al paginii, orice obiect cu centrul aflat pe pagină ar fi trebuit să aibă ca și coordonată y un număr pozitiv, nu tot negativ (cu minus), ca și cum originea riglelor e tot în colțul din stânga-sus.

Încă o ciudățenie a Illustratorului…

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 5 ]
Avatar
RankRank
Jr. Member
Din: Bucuresti
Macuser din: 20.06.07

Exact, exact
Acelasi lucru se intampla daca selectezi obiectul apesi “enter” si introduci valori; indiferent cum si unde o bagi smile valoarea pozitiva o ia in jos.

si sunt un pic nedumerit pentru ca in illustratoruri mai vechi era invers (normal dupa mine) iar de la CS4, cred, au schimbat.

 Semnătură 

I’m a very neat monster

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 6 ]
Avatar
RankRankRankRank
Administrator
Din: bucurești
Macuser din: 11.10.05

setarea implicită (și logică) a dimensiunii paginii, începe din colțul din stânga-sus
asta e direcția de scriere, de citire, de măsurare etc…

dacă dorești să lucrezi tehnic, cu originea axelor în stânga-jos, e suficient ca atunci când deschizi documentul, să muți manual originea riglelor în punctul respectiv

setarea implicită (stinga-sus) a fost aleasă din cauza numarului mult mai mare de utilizatori “fără nevoi speciale”
wink

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 7 ]
Avatar
RankRankRankRank
Sr. Member
Din: Cluj-Napoca
Macuser din: 26.01.06

Nu exista corect sau gresit, eu am lucrat intotdeauna cu Y indreptat in jos in flash, si asa mi se pare normal in computere pt ca ecranul este randat de sus in jos.
Open GL este invers.

 Semnătură 

Mcintoshing…

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 8 ]
Avatar
RankRankRank
Member
Din: 
Macuser din: 21.05.06
dacuBurebista - 08 August 2012 06:14 AM

setarea implicită (și logică) a dimensiunii paginii, începe din colțul din stânga-sus
asta e direcția de scriere, de citire, de măsurare etc…

Dacă Illustratorul era procesor de text, unde direcția de scriere e un factor foarte important, ar fi fost logic… dar în rest, direcția de măsurare în mintea tuturor merge pe sistemul cartezian.

dacuBurebista - 08 August 2012 06:14 AM

dacă dorești să lucrezi tehnic, cu originea axelor în stânga-jos, e suficient ca atunci când deschizi documentul, să muți manual originea riglelor în punctul respectiv

Plasarea originii XY în stânga-jos nu face lucrul cu coordonatele mai logic, ba dimpotrivă: obiectelor de pe pagină le mai plasează și un minus în față. Ca să fie clar și (mai) exact, să descriu ambele situații:


1. Dacă lași originea riglelor la locul lor, în stânga-sus, unde Illustratorul le are implicit, ca să muți un obiect aflat pe pagină mai sus de unde este cu 20 mm, tre’ să scazi 20 de mm din numărul coordonatei Y, nu să adaugi.

2. Dacă muți originea riglelor în stânga-jos, lucrurile devin un pic și mai ilogice: ca să muți un obiect aflat pe pagină mai sus de unde este cu 20 mm, tre’ să scazi 20 de mm din numărul coordonatei Y, ce e acum cu minus (deși pagina e deasupra originii XY!), nu să adaugi.


Nicăieri și nicicum nu mi se pare logic ca pentru a muta un obiect mai sus, să trebuiască să scazi din poziția pe axa Y, nu să adaugi. Programele CAD și de modelare 3D cum credeți că lucrează? Sau Corel Draw – să mă scuze unii că-l menționez. Sau Inkscape.

Dar din păcate, așa e conceput Illustratorul (și InDesign, și QuarkXPress la fel), și n-ai ce le face – treaba asta nu poate fi schimbată din Preferințe. Să ne bucurăm că măcar pe axa X lucrurile-s logice LOL

dacuBurebista - 08 August 2012 06:14 AM

setarea implicită (stinga-sus) a fost aleasă din cauza numarului mult mai mare de utilizatori “fără nevoi speciale” wink

Subestimezi numărul de utilizatori ce măsoară ceea ce desenează, deci constant se împiedică de treburile astea ilogice (că-s două chestii ilogice, cred că e clar).

.ral:cr - 08 August 2012 08:20 AM

Nu exista corect sau gresit, eu am lucrat intotdeauna cu Y indreptat in jos in flash, si asa mi se pare normal in computere pt ca ecranul este randat de sus in jos.
Open GL este invers.

Așa cum există “intuitiv” și “neintuitiv”, sau “logic” și “ilogic”, și “convenabil” sau “neconvenabil”, există și “corect” sau “greșit”.
Din cele spuse de tine înțeleg că, deși era logic ca lucrurile să fi mers pe sistemul cartezian știut de toți din gimnaziu, tu “te-ai dat” după computer. Consideri că e mai convenabil ca utilizatorul să se adapteze uneltei?

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 9 ]
Avatar
RankRankRankRank
Sr. Member
Din: Sufrajeria lu' Firea (fost maidan al lui Oprescu)
Macuser din: 06.12.05

La CS4 originea e stinga jos

 Semnătură 

Adam nu era decît un om ceea ce explică totul. El nu dorea mărul de dragul mărului. Îl dorea pentru că era interzis….

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 10 ]
Avatar
RankRankRankRank
Administrator
Din: bucurești
Macuser din: 11.10.05

eu am lucrat în fabrică, cu desene tehnice din care trebuie să scot lanțuri de cote… dar alții nu au făcut asta
și atunci trebuie să-i condamni?
mie mi-e mai ușor să mă obișnuiesc, și să consider logic felul în care o imprimată interpretează dimensiunile unei pagini, din colțul stânga-sus, similar setărilor unei mașini de scris - să zicem
dar indiferent de logica mea sau a ta, lucrurile se pot regla foarte ușor - care e problema?
nu subestimez nimic, cei profesioniști lucrează foarte bine în orice condiții - de asta sunt profesioniști, nu?
dacă ai tu date despre numărul utilizatorilor pro raportat la cei soho, ce să zic… poate ai tu dreptate, dar nici atunci nu cred ce spui, că se împiedică constant smile de un lucru așa de ușor de setat

iar la ultima ta intrebare… da, utilizatorul se adaptează uneltei, altfel nu ar exista progres
iar ca exemplu logic - un șofer de camion, știe să conducă o basculantă, un tir, un camion cu remorcă sau o cisternă, indifernt de marcă, culoare, număr de roți sau puterea motorului?

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 11 ]
Avatar
RankRankRank
Member
Din: 
Macuser din: 21.05.06

Dacule:

Chiar dacă n-au lucrat cu desene tehnice și cotările tipice, toți, dar toți, au învățat la școală coordonatele X și Y după sistemul cartezian, și chiar dacă n-au fost buni la mate’, din cauză că sistemul cartezian e atât de logic, totuși au rămas în cap cu ideea că ce e deasupra coordonatei Y e număr pozitiv, și ce e dedesubt e număr negativ.

Și nu m-ai înțeles chiar complet: nici n-am zis că nu e ușor de mutat originea riglelor/axelor în colțu’ din stânga jos – de fapt cred că se pot suprascrie fișierele implicite ale Illustratorului, care-s ascunse pe nu știu unde prin mațele sistemului, și data viitoare să pornească cu ics-igrecu’ în stânga-jos – dar scurtcircuitu’ la neuron rămâne când pentru a poziționa un obiect mai sus tre să scazi din coordonata Y, și uite că n-avem leac din Preferințe, deci practic lucrurile nu se pot “regla” și “normaliza”.  downer

Corect: n-am date, dar tu ai început primu’ cu explicații bazate pe cutare majoritate.  cheese

Comparația corectă cu șoferia ar fi următoarea: cum ar fi dacă, să zicem, la o marcă de camione schimbătorul de viteze ar avea aranjate vitezele de la 5 la 1, deci practic de la dreapta (1) la stânga (5), când normal știu că e de la stânga la dreapta?

P.S. De fapt nu știu de ce ții apărarea Illustratorului într-o chestie care e evident pe dos – acțiuni la Adobe nu cred că ai. smile  Să-nțeleg că profesioniștii tre’ să tacă și să-ndure defectele de concepție ale programelor, și că dacă crâcnesc, probabil ăia nu-s profi, ci proștii? Dimpotrivă, credeam că (făcând abstracție de faptul că noi suntem în RO, și nescriind în engleză, nu ne bagă nimeni în seamă), părerea și criticile profesioniștilor ar fi binevenite – doar-doar se corectează lucrurile. De fapt, de-a lungul a două luni chiar am tot adăugat la o listă lungă de probleme, neajunsuri și chestii ilogice întâlnite în lucrul cu Illustrator CS6 și cu Corel Draw X6 (ultimele versiuni), și aveam de gând s-o postez ca și comparație între astea două programe vectoriale, ca să știe fiecare în ce se bagă. Să n-o mai postez? smile

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 12 ]
Avatar
RankRankRankRank
Administrator
Din: bucurești
Macuser din: 11.10.05

nu mă cert cu tine, doar (îmi) explic evoluția programelor prin pragul accesibilității populației (în număr tot mai mare) la calculator
depinde de fiecare cum știe și cum poate să-și optimizeze munca, personalizând aplicațiile sau creând templete-uri specifice
nu țin apărarea ilustratorului, dar știi care era condiția predării manuscriselor în tipografie, până să se inventeze calculatorul?
se scria la 2 rânduri, 60 de semne pe rând… de unde crezi că se începea numărătoarea?
îți mai dau un exmplu - dacă ai fi operator pe un cutter-plotter, cum te-ai asigura că ai destulă hârtie în mașină? de unde ai porni să măsori hărtia, de la capul mașinii sau de la sfârșitul rolei? 

problema e alta - lumea se plânge că nu există în preferințe posibilitatea de a seta originea riglelor…
dar, dacă te gândești puțin, economisești trei clickuri dacă faci drag&drop; pe origine în punctul în care vrei

sigur că rutinele sunt bune, dar fiecare se adaptează, mai greu sau ușor, unor cerințe noi - altfel am fi pictat în peșteri și acum…

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 13 ]
Avatar
RankRank
Jr. Member
Din: Bucuresti
Macuser din: 20.06.07

... si eu care credeam ca spiritele macintosh sunt mai calme LOL hi hi hi
eu unul dau dreptate amandorura; intr-adevar bogdan77 a inteles mai bine durerea mea referitor la miscarea unui obiect intr-un plan cu axe x si y

ma bucur doar ca nu sunt singurul care isi pune problema… smile

 Semnătură 

I’m a very neat monster

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 14 ]
Avatar
RankRankRank
Member
Din: 
Macuser din: 21.05.06

Îmi cer scuze, da’ io eram destul de calm, nu mă certam, ci doar argumentam că astea două chestii (că nu se poate una fără cealaltă) trebuiau să fie setări modificabile din Preferințe. Aș mai avea de răspuns, da’ mă opresc, c-am zis destul   zipper

(Am postat lista cu comparația între Ai și CDRgrin

Profil
 
  [ Ignoră ]   [ # 15 ]
Avatar
RankRankRankRank
Administrator
Din: bucurești
Macuser din: 11.10.05

gutuie, glumești…
știi cine suntem noi? smile
atâta timp cât avem argumente, nu văd de ce nu ni le-am împărtăși…

Profil