problema e ca acolo, la minister, nimeni nu da atentie comentariilor…
lasa, ca e bine sa se invete cobol, pascal… problema e ca nu mai sunt cartele perforate
Problema e si cu studentii. Nu-si dau interesul deloc. Eu sunt asistent la AC in Iasi pe o disciplina de programare de aplicatii de timp real. Semestrul acesta am avut aprox 110 studenti impartiti in 6 grupe. La fiecare ora de laborator, pe langa problemele specifice fiecarei teme de laborator, le-am dat studentilor si cate o tema pentru acasa, si i-am rugat, daca vor, sa rezolve tema respectiva si sa-mi trimita pe mail fisierul sursa sa ma uit sa vad daca e in regula sau daca trebuie sa-i indrum catre directia corecta. Din totalul studentilor, am primit teme de la 7 studenti. Repet, nu era o tema obligatorie, insa unii dintre ei au exmen de licenta la disciplina respectiva si ar fi trebuit sa fie un pic interesati…
Asa ca…pe langa vina ministerului si a profesorilor trebuie adaugata si culpa studentilor la situatia existenta in invatamantul universitar din Romania.
L.E. probabil ca mai multe poate spune Cattus…poate ca la el e mai mult interes din partea studentilor…
[ Modificat: 01 Februarie 2007 08:32 AM de Alex Toderascu ]
“In Bucuresti sau Timisoara, salariile sint cu circa 30% mai mari decit in Iasi”, a confirmat si Mardarasevici.”
Să explice domnii manageri din Iaşi de ce se întâmplă acest lucru. Mi s-a spus şi mie în faţă că “NNN euro salariu pentru Iaşi este bunicel” în încercarea de a justifica de ce eu câştigam jumate faţă de cineva din Bucureşti care făcea acelaşi lucru. E vorba de mentalitatea patronilor - dar atunci să tacă şi să nu se plângă dacă le pleacă toată lumea în alte zone.
Nu cred ca tre’ sa le purtam de griji studentilor. Cine vrea sa invete ... invata ... cine nu ...face taximetrie ... ca aduce bani mai multi. In fiecare grupa exista cativa baieti/fete buni/bune. Aia ... de prin anul 2 ii cam pierzi ... ca-si gasesc de lucru ... si invata din mers la locul de munca.
Asta vara la UNATC s-a petrecut un lucru aparent bizar. Cu toate ca s-au marit substantial numarul de locuri la fiecare sectie ... numarul de inscrisi ... a fost aproape egal cu nr de locuri. Ba chiar la o sectie cu traditie ( imagine de film si televiziune ) ... s-a organizat sesiune de admitere de “toamna tarzie” pentru a ocupa locurile. De obicei concurenta putea trece usor de 10 pe loc.
Am stat de vorba cu niste studenti ... si m-am “luminat” in problema asta. Cum gandesc ei; De ce sa vin eu aici ... la stat ... sa ma frece fraierii astia batrani si depasiti ... in loc sa ma duc la o “privata” ... dau banu’ si ma duc cand vrea muschiu’ meu si sa fac tot ce vrea muschiu’.
kata4, gasesc fireasca atitudinea. prefer o “privata” ca aia decat cursurile unui nomenclaturist ordinar care sa-mi spuna ca nu mi-am castigat dreptul de a emite idei proprii. ca studentii trebuie sa-si insuseasca intocmai ceea ce spune profesorul. eu ma terminat o privata cu astfel de epave. dar am avut si cativa profesori de mare angajament. chestia asta “Cine vrea sa invete ... invata ...” suna destul de aiurea. nu se invata mai bine atunci cand profesorul, cu impresionante skilluri pedagogice, iti arata/demonstreaza cat de interesanta si frumoasa este materia lui? cand iese din tiparele manualelor stufoase si imposibile. da, inveti si singur dar sub indrumarea unui prof caruia ii place ceea ce face, rezultatele vor fi altele. sunt multi profi buni dpdv al cunostintelor acumulate dar in ceea ce priveste comunicarea cu studentii, modul de predare, abilitatile pedagogice .... sunt la pamant.
Mai nou, in Bucuresti, observ ca din ce in ce mai multi se duc pe la ID-uri. Cu conditia ca acei oameni chiar lucreaza in IT in posturi bine paltite unde chiar ivnata tot timpul cate ceva.
Eu sunt la ID la Spiru Haret, Mate-Info. Cursurile? Grele, dar frumos structurate. Sunt oferite pe net. Carti? Poti sa iti iei garla de la ei, dar eu mi-am luat doua volume MARI, vechi, ce se numesc “MATEMATICI SPECIALE”, scrisa de ION SHABAC. In rest, am cartile mele de C/C++. Lucrez zilnic cu C, PERL/PYTHON, toate tipurile de BSD-uri, Solaris 10, Linux-uri si alte balarii. Am invatat muncind de-a lungul vremii mult mai mult decat as fi invatat la scoala programare & stuff.
In rest, partea matematica/analitica a facultatii o invat de unul singur, cu caietul in fata, cartile deschise si interes, pentru ca vreau sa stiu, nu pentru ca m-a obligat cineva. Cum e evaluarea? Corecta. Numai la primul examen a picat 3 sferturi din an la Geometrie Analitica. Pur si simplu nu treci daca nu stii.
Ca si oamenii care se perinda prin faucultatea asta? Hmm… am 3 colegi care lucreaza la CISCO Systems, Network Engineers, CCNP. Au cam 30 de ani oamenii. Altii, prin grafica 3D. Altii, programatori inraiti bine platiti.
Cat e facultatea? 9 000 000 / an. Suportul de cursuri e abundent, trimiterile catre bibliografie sunt vaste, si toate sunt carti editate pana in 1990 la editurile tehnice de prin tara si la editura politehnicii.
Asa ca da, prefer o privata d-asta prin care stiu ca pot sa ajung sa imi dau licenta oriunde doresc, eu in paralel stiind sa lucrez cu ultimele tehnologii de pe piata. Si stim cu totii ca ceea ce inveti “on the field” este MULT peste ceea ce ti se spune la scoala.
Cu locurile de munca intr-adevar este cam nasol. Totul se reduce la cat de bun esti raportat la varsta pe care o ai. Care se aventureaza afara, trebuie sa o faca cu cap ca sa mai ii si iasa. Putini reusesc ce isi propun.
Si la noi se poate face treaba. Mai ales peste cativa ani o sa fie chiar ok. We`ll see. Pana una ala, totul sta in pasiune & potential. Cat timp ai asa ceva cu adevarat, chiar nu ai cum sa nu te angajezi intr-un loc care sa iti permita sa te sustii financiar cel putin la un nivel decent.
L.E: unde mai punem ca ti se cere si experienta destul de solida in momentul in care vrei sa te angajezi undeva… iarasi, un avantaj pentru cei ce prefera “privata” si nu o prefera pentru simplul fapt ca au ei mai mult timp sa joace WoW, CS sau altele.
Din nefericire, ceea ce se zice in articol este adevarat. Dar totusi sa nu aratam cu degetul numai studentii. Sunt student la Informatica, in Constanta, anul III. Din toata facultatea asta, am gasit utile, interesante si bine facute doar cursurile de Algoritmi, Programare Java si Baze de date. Restu fie sunt prost structurate, fie total depasite. Deci nici sistemul notru de invatamant nu este chiar ok. Sa nu uitam ca avem si profi care nu prea stiu ce predau. Si altii care zic “esti la tabla, faci ca mine” (am patit-o). Nici noi studentii nu suntem usi de biserica, recunosc, dar nici oamenii de cealalta parte a baricadei nu stau extraordinar de bine.
Cat despre job-uri, daca nu ai un job la companie serioasa, atunci e nasol de tot. Eu unul sunt administrator de retea (ce lame suna), dar numai asta nu fac. Implementam ERP-uri, fac cand se necesita cate un mic programel, bineinteles, aranjez Windows-urile, server-ul de baze de date, mai fac si cate o sigla din cand in cand si, atentie, caut pe Google informatii utile. Deci sa dati sa fugiti sa fiti IT-ul intre-o firma. Ma rog, e caldutz totusi, pentru 21 de ani castig 1300 RON. Plus ce mai predau pe langa.Numai bine
foarte putin seby, f putin. cam atat castiga un operator intr-un callcenter la unii ISPisti din tara. si-si merita fiecare banutz. daca rezista 6 luni, e o persoana norocoasa, puternica! nu are raspundere dar dpdv psihic, cand iese din tura, e daramat. tu esti platit f prost tinand cont de raspunderea pe care o ai si de atributiile de care te achiti. intr-o firma ce are 10-15calc, fara macar 1 om la IT, is vai de curu lor. mereu vei gasi o secretara (sau asistent manager) retardata, care va scoate un router sau orice alt echipament din priza pt a face o cafea si apoi ca suna la callcenter si se va isteriza de zici ca are PMS non-stop, ca nu-i merge netul. si IT-ul ala trebuie tinut in firma, trebuie platit bine, am vazut multe cazuri unde IT-ul a plecat si efectiv au ramas in curu’ gol….habar nu aveau de nimic. stiau sa se aseze pe scaun la birou, sa apese butonul ca sa deschida televizorul ala si apoi sa apese pe alte butoane de la o dracie ce o misca pe masa si sa deschida solitare-ul.
aaaa, mi-am adus aminte…am un amic ce face acelasi lucru ca si seby. e vb de un grup de firme destul de mare si cu multi angajati. mi-a povestit o intamplare: o colega avea screensaver un ecran negru, ca atunci cand este inchis… sub nici o forma nu dorea sa modifice ceva si era si o mica manageritza de 2lei, foarte aroganta. s-a chinuit ce s-a chinuit sa-i explice ce este ala screensaver si care-i treaba cu el dar nu a reusit. amicul meu avand un omor destul de negru a ramas ca atunci cand ii apare acel ecran negru, sa loveasca usor cu piciorul in birou…sa-l atinga doar usor. dupa cateva zile aude bubuituri puternice dinspre acel birou..se duce acolo si cand ce vede?! aia dadea picioare in birou, aproape sa-l sparga. calculatorul nu era pornit!
deci fara astfel de oameni ca seby, activitatea unei firme poate fi paralizata. incep sa sune la ISP-istul de unde au net si sa ameninte, sa faca scandal ca nu le merge netul. iar ISP-istii nu ofera consultanta IT si nici retelele interne ale clientilor, nu le administreaza.
[ Modificat: 01 Februarie 2007 06:25 PM de Mediaconvertor ]
Din fericire, eu pe ai mei i-am “dresat”. La camera echipamentelor (biroul meu), nu se intra decat cu aprobare scrisa de la vre-un sef, asta dupa ce se desigileaza plicul in care este singura cheie de la camera aia. Toate Windows-urile sunt cu conturi limitate de utilizator. Accesul la Internet se face prin proxy, care are grija sa filtreze neste chestii (.exe, .zip, .msi, din astea ) Messenger-ul este oprit, ca de. Traficul este prioritizat in functie de tipul sau (mail primul, web si abia dupa aia download). Oricum, sunt constient ca este f putin. Asta e, pentru 21 de ani, eu zic ca e bine, ca altii n-au nici macar pe jumate la 41 de ani. Vreau sa incerc sa deschid ceva aici la Constanta, dar te mananca astia mari. Sa vedem, poate imi iese totusi
Din nefericire, ceea ce se zice in articol este adevarat. Dar totusi sa nu aratam cu degetul numai studentii. Sunt student la Informatica, in Constanta, anul III. Din toata facultatea asta, am gasit utile, interesante si bine facute doar cursurile de Algoritmi, Programare Java si Baze de date. Restu fie sunt prost structurate, fie total depasite. Deci nici sistemul notru de invatamant nu este chiar ok. Sa nu uitam ca avem si profi care nu prea stiu ce predau. Si altii care zic “esti la tabla, faci ca mine” (am patit-o). Nici noi studentii nu suntem usi de biserica, recunosc, dar nici oamenii de cealalta parte a baricadei nu stau extraordinar de bine.
Intr-adevar exista destul de multa materie invechita care se preda in universitati. Insa exista si obiecte la care materia este actualizata… Oricum eu incerc sa le explic studentilor ca trebuie sa puna accent si pe studiul individual si ca la facultate noi incercam sa le dechidem apetitul catre o anumita ramura, tehnologie, metoda etc. insa ei, daca sunt interesati, trebuie sa consulte si acea bibliografie care li se prezinta la inceputul fiecarui curs. Insa multi de-abia daca apuca sa deschida cursurile si documentatia auxiliara furnizata tot de noi. Si, desi examenul e cu documentatia pe masa, fiind deci un examen la care testam logica studentului si posibilitatea de a face anumite conexiuni, multi il pica cu brio, nu pentru ca studentii respectivi sunt prosti ci pentru ca nu-si dau interesul…
Insa multi de-abia daca apuca sa deschida cursurile si documentatia auxiliara furnizata tot de noi. Si, desi examenul e cu documentatia pe masa, fiind deci un examen la care testam logica studentului si posibilitatea de a face anumite conexiuni, multi il pica cu brio, nu pentru ca studentii respectivi sunt prosti ci pentru ca nu-si dau interesul…
Felicitări.
Eu în vremea mea la UPB am trecut cu greu materia numită Sisteme de Operare deoarece nu am știut RSX11M (sistemul de operare de pe systemele Coral și Independent - toate cele existente în Politehnică fiind distruse în 1990 la cererea lui Digital). M-am certat 30 min cu profesorul pe sintaxa unui shell-script.
Eu în vremea mea la UPB am trecut cu greu materia numită Sisteme de Operare deoarece nu am știut RSX11M (sistemul de operare de pe systemele Coral și Independent - toate cele existente în Politehnică fiind distruse în 1990 la cererea lui Digital). M-am certat 30 min cu profesorul pe sintaxa unui shell-script.
Pe vremuri era mai nasol ca nu prea erau dotate facultatile cu calculatoare…acum insa…e altceva… Mai au si Internetul la indemana insa multi prefera sa caute site-uri porno sau sa joace Counter Strike pe net. Asta e…pierderea lor…
Problema e si cu studentii. Nu-si dau interesul deloc. Eu sunt asistent la AC in Iasi pe o disciplina de programare de aplicatii de timp real. Semestrul acesta am avut aprox 110 studenti impartiti in 6 grupe. La fiecare ora de laborator, pe langa problemele specifice fiecarei teme de laborator, le-am dat studentilor si cate o tema pentru acasa, si i-am rugat, daca vor, sa rezolve tema respectiva si sa-mi trimita pe mail fisierul sursa sa ma uit sa vad daca e in regula sau daca trebuie sa-i indrum catre directia corecta. Din totalul studentilor, am primit teme de la 7 studenti. Repet, nu era o tema obligatorie, insa unii dintre ei au exmen de licenta la disciplina respectiva si ar fi trebuit sa fie un pic interesati…
Asa ca…pe langa vina ministerului si a profesorilor trebuie adaugata si culpa studentilor la situatia existenta in invatamantul universitar din Romania.
L.E. probabil ca mai multe poate spune Cattus…poate ca la el e mai mult interes din partea studentilor…
Siiiguuuur că da, la facultatea de limbi străine, secția limbi slave se învață pe brînci, de cu zori pînă în seară:
decît mult și fără rost, mai bine puțin și prost.