Bună,
Am două MAC MINI-uri, fiecare cu două partiții, un cont de Dropbox de 1Tb (din care am ocupat 250 Gb). Un MAC are un HDD de 500 Gb și unul de 350 Gb. Am instalat Dropbox pe fiecare partiție și cu Selective Sync am selectat ce foldere să fie active și să fie sincronizate. Recent am început să rămân fără prea mult spațiu pe HDD-uri din cauza unor lucrări mari.
Prin urmare am început să caut soluții pentru a rezolva, odată pentru totdeauna, această problemă. Din discuțiile avute cu cei de la Dropbox, instalarea Dropboxului pe un HDD extern conectat la router prin USB comportă riscuri și ei nu recomandă această soluție. Mi-au rămas două opțiuni. Amândouă ar putea lucra bine cu Dropbox sau chiar să îl elimine de tot. A doua varianta presupune folosirea serviciului FTP.
Varianta A:
Achiziționarea unui calculator refurbished (cca. 550 de lei) cu Windows 7 sau Linux (aici părerile erau împărțite). Achiziționarea a două HDD-uri de minim 1Tb fiecare. Activarea portului 21 în router și setarea unui server FTP pe acel computer, sau instalarea Dropboxului pe computer. Oricare din cele două soluții presupune accesarea fișierelor de lucru prin router (LAN nu WiFi) de către oricare din cele două MAC-uri. În varinta FTP va trebui să aloc fiecărui client o partiție sau folder (încă nu știu excat cum trebui procedat) și un user și o parolă unică. Plus cine știe câte setări în firewall pentru protecția portului 21. Se pare că este foarte vulnerabil la atacuri. Costurile ar fi în jur de 1.300 de lei (550 computerul plus in jur de 700 de lei 2 HDD de 1Tb fiecare).
Dezavantajele, cum le văd eu, ar fi:
a. Trebuie anumite cunoștințe de setare și întreținere a sistemului de operare, rețelistică și sharing între MAC OS și partițiile de Windows ale MAC-urilor.
b. Achiziționarea unui soft care să îmi permită să scriu/citesc de pe MAC sau de pe partițiile de WINDOWS a fișierelor scrise pe computerul server (dacă e corect cum l-am denumit).
c. Spațiu de depozitare, consum de curent și posibil zgomot de la ventilatoare
d. Prea multe componente care se pot strica: sursa de curent, placa/plăcile de rețea, placa de bază etc. Chiar dacă este refurbished, nu este nou. Ar avea doar 3 ani garanție.
Varianta B:
Achiziția unui NAS (NAS STORAGE TOWER 2BAY/NO HDD TS-231 QNAP CPU Freescale ARM Cortex-A9 dual-core 1.2GHz processor with hardware encryption engine | Drives/bays 2 | FTP Server | Printer Server | Web Server | RADIUS Server | VPN Server | Surveilance Station | Desktop/pedestal | 3xUSB 3.0 | 1xeSATA | 2xRJ45 | Memory 512 MB | Status | USB | HDD | LAN | Power consumption 20.56 Watts | Power supply requirements External Power Adapter, 60W, 100-240V) și a două HDD-uri de 1 Tb fiecare.
Din ce am văzut, partea de setare pe NAS pare mai intuitivă. Nu trebuie să îmi fac griji de scriere/citire fișiere de pe OS X sau de pe Windows 7. Accesarea facilă de pe oricare computer din casă sau chiar din altă localitate cu ajutorul interfeței web. Chiar și așa, setările îmi par multe și complexe și acolo, dar partea bună este că, în general, astfel de gadgeturi au setările făcute pentru utilizarea lor de către un novice rămânând ca adevărații experți să facă setări mai amănunțite în funcție de necesitățile lor.
Printre dezavantaje nu văd decât posibile defecțiuni hardware, dar care cred eu, sunt mai puține decât la un computer. Ar mai putea exista un dezavantaj dacă ar fi prea mulți clienți conectați la NAS accesându-și fișierele sau folderele lor. Am înțeles că s-ar simți la viteza de lucru. Nu știu dacă acest aspect nu este valabil și în cazul computerului.
Ce am văzut la NAS ar fi o opțiune/serviciu de Cloud. Proprietarul NAS-ului nu a știut ce anume face căci nu îl avea activat. Nu folosește niciun servicu de cloud, dintre cele cunoscute de mine.
Costurile s-ar ridica la cca. 1.600 de lei. 155 EURO sistemul NAS plus 67 USD fiecare HDD, la care se adaugă TVA-ul.
Prin urmare, costurile fiind relativ apropriate nu constituie un element foarte important de departajare, chiar dacă 300 de lei sunt totuși o sumă. Cel puțin pentru mine.
Rămân ca elemente de departajare:
1. Fiabilitatea
2. Ușurința de a fi exploatate
3. Ușurința în întreținere și setare
4. Viteza de lucru
5. Aștept și alte sugestii care m-ar putea ajuta să iau o decizie cât de cât corectă.
Dacă unii dintre voi folosește una dintre variante, care sunt elementele bune și/sau rele, sau poate aveți altă soluție care o folosiți?
Cu stimă,
Sebastian