Anii ‘70 - ‘90 au fost “epoca de aur” a Hi-Fi-ului. “Consumerii”.... alocau si un buget consistent pentru sculele lor audio si primeau calitate in schimb. Nici nu erau alte alternative ca sa fie in pas cu tehnologia.
Acum ca sa fii la zi… trebuie sa ai ultimul laptop cu o configuratie nebuna, filme pe bluray, display 1080p, etc. - bugetul pentru o auditie de calitate e undeva pe la urma si in consecinta si calitatea echipamentelor si a sunetului e tot pe acolo.
Eu am asa: pick-up Sony, cas, CD si statie JVC; plus 2 boxe Technics. Nu sunt super tari, dar am dat pe toate cam 1500 - 1600 dolari (la vremea aia, acum vreo 5 ani). Foarte bune, nu am nevoie de mai mult.
Insa e foarte misto ca am atata muzica, mai mult decat pot asculta, cam tot ce mi-am dorit pe cand eram pusti si dadeam 500 lei (1/4 dintr-un salariu) pe un vinil original. Da, se aude mai bine de pe un CD de la mama lui, sau un vinil adevarat, dar ce bine e ca am atata muzica!
imi amintesc ce magnetofon am vazut la Ordean in ‘96 ...
multipista cu 8 canale banda lata ... ... cand se tragea inca pe multitrackuri adat cu banda vhs , cand trageai din prima tot ca nu erau bani (100 $ / ora)
ce vremuri .. ... cand sincronizam pe un sequencer midi cate 2 ore la un nenorocit de track de tobe pe un Roland D20 (M-boys aka Vali innebunea cand ziceam “quantizez” ca se plictisea… ... si cat stateam sa mutam o voce pe un multitrack akai cu 16 trackuri…
cand am vazut un yamaha CBX-D5 in studioul politiei in 1994 (acolo se mixa pro-patria - prin spatele mag. victoria, eram fascinat de ce poate face un calculator si cat de repede poti sincroniza notele intr-un sequencer soft…
acum toti pustii au cubase sx si ceva vst instruments, (ca deh ejay e prea la fel la toti) si un waves L2 si se vad si mega-staruri…
Din punctul meu de vedere acest subiect e duplicitar.Intr o mare masura este regretabila perioada anilor 70 despre care se stie ca a fost cea mai optima pentru “Explozia muzicala culturala”..insa in aceea perioada se punea accent pe sentiment si muzica actual se pune accent pe senzatie si muzica…mult zgomot putin potential…insa nu se poate vb de calitatea sunetului atat cat calitatea piesei lasa de dorit…E un zgomot care survine de la beet, si alte sintetizatoare e apartin muzicii moderne…Insa trebuie acceptat ca si aceasta modernizare aduce avantaje…mai mult producatorilor ce e drept si caselor de productie dar in final mai mult ele conteaza nu consumatorul de muizca de rand
Lasa-i sa aiba! Asa aveau in anii 50 toti pustii chitare; dintre ei a rasarit un Jimi, un Jimmy, un Carlos…
Eu nu spun ca nu e bine… ... dar cand iti vin 5 pusti cu piese in ejay sa traga voci la tine si ei habar nu au ce note au bagat in piesa aia (adica pe ce note sunt loop-urile) si au pretentii sa le sune bine piesa cand ea nu nici macar mixata… ... si daca le spui se supara de parca ar stii ce reprezinta “b” in cminorplusb… (acum ma rup in figuri recunosc)
Ideea este ca inainte vrand-nevrand mai invatai o nota - o gama - un accord, acum , citez “... m-am facut DJ, fac tehno minimal”.
cand o aud pe asta cu minimal , ma apuca un ras isteric.
Pai Hendrix rupea chitara aia frate, sa nu mai zic de altii.
Cand Depeche Mode combinau synth-urile cu chitarile electrice si “beat”-uri sample-ate innebunisera producatorii…
Acum… ... daca sar “pastilatii” pe ce cd-uri amesteci tu esti mare “muzician”.
Of, ce-am pornit… Ideea era că din dorința de aliniere (să nu fie cd-ul nostru mai slab decât al celorlalți) se face totul “mai tare” și “mai prost”. Și cel mai mult m-a supărat partea cu cd-urile “remastered”. Păi eu abia acum am început să cumpăr cd-uri originale (în parte și datorită calității sunetului), asta înseamnă că s-ar putea să am și eu ghinionul să dau peste așa ceva?
Referitor la toți puștii cu chitări și respectiv vst instruments sau ce-o mai fi. Așa e că nu știu notele (și probabil multe altele), dar nici toți cei ce cântau la cabane sau prin tabere la chitară nu le știau întotdeauna, dar tot ne plăceau acolo. Mă rog, nici nu se duceau să se dea mari câtăreți apoi, ce-i drept. Dar din atâția chitariști “amatori” au ieșit la iveală câțiva mari artiști.
Așa că disponibilitatea sculelor nu-i un lucru rău. Doar atitudinea celor care le folosesc și se pretind cântăreți. Deși până la urmă, pentru “rynn cminorplusb” sunt tot clienți, nu?
eu tocmai la asta ma refeream… ... la faptul ca nu se mai face calitate… dar se cere ?!?!?
adica toti vor sa lucreze pe ceva execrabil dar sa sune beton…
pai acum toti asculta mp3 la casti si se intreaba de ce nu suna bine sau daca asculta pe o statie de calitate, de ce nu se aude ca in specificatii , cu toate ca acel cd e facut tot cu mp3 de pe ODC.
crede-ma ca acei “clienti” imi erau prieteni care acum FAC muzica pt ca i-am disperat sa invete ceva note.
in fine, am rabufnit nitel ca mi-am adus aminte de cum se aseaza pe silabe o strofa…. (cate fetitze d-astea canta acum <a >) si ce fitze au acesti “artisti”.
revin (mi-am dat o palma recunosc) la subiect…
chestia cu remasterizare e o masura de over-load-izare a sunetului astfel incat chiar daca tu il gasesti mp3 el sa iti rupa urechile in castile alea de 2 lei , ca oricum nu te intereseaza ca fusul e distorsionat si basul sub 75Hz nu e audibil.
chiar citeam despre o trupa care au reziliat un contract pe tema asta (producatorul voia sa scoata un fel de album pe net - tip - itune library)
unde pui ca deja majoritatea combinelor citesc mp3 (nu mai zic de dvd playere stand-alone).
Mie unu mi se pare de fapt o stratagema la adresa consumer-product…
deja s-au ieftinit atat de mult unele produse de calitate ca sunt confundate cu cele consumer (d.p.d.v. audio).
pai o placa de sunet care reda 24bit/192KHz era in 2006 peste 300 euro.
acum vine incorporata… ... dar de fapt doar chip-ul audio este “la fel”, convertorii AD/DA sunt tot de duzina si calitatea acestor convertori se simte in auditia unui material bun (aka DVD)
Faza dura este ca 90% asculta tot in 16bit/44,1KHz (mp3).
lupta mare care se da acum nu mai este in claritate ci in loudness (RMS) care desi are o limita clara prin diverse metode de a “masca” distorsiunea se abuzeaza de anumite frecvente.